Norsk Synergi AS | Er du klar for EDAG? - Norsk Synergi AS

Er du klar for EDAG?

Publisert av  på 
August 19, 2014
|
ERP

 

EDAG er regjeringens store forenklingsprosjekt og fra 1. januar må alle arbeidsgivere (bortsett fra enkeltmannsforetak) i Norge være klar med nytt system for rapportering til myndighetene. Den nye rapporteringen heter A-ordningen og innebærer at en A-melding erstatter:

 

1. Lønns- og trekkoppgave (RF-1015)
2. Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk (RF-1037)
3. Årsoppgave for arbeidsgiveravgift / følgeskriv til lønns- og trekkoppgave (RF-1025)
4. Melding til Aa-registeret (NAV 25-01.10)
5. Oppgave til lønnsstatistikk (RA-0500)

 

 

 

grafisk element som viser hvilke skjema fra hvilke etater som erstattes av a-ordningen i form av a-meldingen

 

A-meldingen skal sendes elektronisk minst én gang i måneden enten via lønnssystem eller manuelt i Altinn. Den kan bare leveres på papir om man har søkt spesielt om det.

Bakgrunnen for å innføre A-ordningen er hovedsaklig å forenkle arbeidsgiverenes rapportering til det offentlige ved å unngå dobbeltrapporteringer til flere etater. Det er beregnet at den nye ordningen skal spare norske arbeidsgivere for omtrent en halv milliard kroner i året.

Det er viktig å forberede seg nå for å være klar i god tid før A-ordningen går live 1. januar 2015. Vi anbefaler alle arbeidsgivere til å ta en gjennomgang av:

Ansattopplysninger – arbeidsforhold, stillingsprosent, informasjon om den ansatte (fnr osv.).
Organisasjonsnummer – undersøk at riktig org.nr. benyttes.
Rutiner – sjekk at du har rutiner slik at det blir enkelt å samle inn all informasjon så det er klart til rapportering hver måned.
LTO-koder – de gamle kodene utgår. Gjennomgå dagens lønnsarter og match dem mot de nye beskrivelsene.

Norsk Synergi leverer Microsoft Dynamics AX med Lessor lønn som er klart for a-melding. Ta kontakt så hjelper vi deg i gang.

 

Om

1 Kommentar

på Er du klar for EDAG?.

Legg igjen kommentar

Dine tilbakemeldinger er nyttige for oss. Din email vil ikke bli vist.